De Windows 11-beveiligingsupdate KB5033375 die deze maand is uitgebracht, zorgt er naar verluidt voor dat sommige gebruikers op 'semiopenbare' plekken als universiteiten en bedrijven problemen hebben met het tot stand brengen van een verbinding met het wifitoegangspunt.

De meeste gebruikers melden dat de wifiverbinding ineens erg traag is, en in andere gevallen zou er helemaal geen verbinding meer gemaakt kunnen worden. Windows Latest ontdekte de meldingen, en zag dat meerdere universiteiten al aan studenten hebben geadviseerd om deze update ongedaan te maken. De site haalt universiteiten van de VS en het VK aan, maar op basis van een Reddit-thread hebben ook universiteiten in Nederland en België hiermee te maken. Het lijkt dus een behoorlijk wijdverspreid probleem te zijn, al is de precieze oorzaak nog onduidelijk. Windows Latest speculeert dat het te maken heeft met de Protected Extensible Authentication Protocol-instellingen van het besturingssysteem, aangezien het probleem zich lijkt voor te doen bij wifiverbindingen die lopen via dit veiligheidsprotocol.

Naast het verwijderen van de KB5033375-update, kan het probleem dus mogelijk worden opgelost door over te schakelen naar het protocol eap-tls. Daarnaast wordt op Reddit beweerd dat het uitschakelen van de 802.11r-standaard (waarmee het mogelijk is om naadloos van het ene naar het andere toegangspunt over te schakelen) het probleem ook verhelpt, alleen leidt dat weer tot roamingproblemen. Microsoft heeft nog niet laten weten op de hoogte te zijn van het probleem. Het is dus nog maar de vraag of er een fix wordt uitgebracht.

Update 20-12-2023 Microsoft bevestigt via het Windows Release Health Dashboard dat Windows 11-gebruikers wifi-problemen kunnen ervaren na het installeren van KB5032288 (of KB5033375). Het bedrijf zoekt momenteel naar de oorzaak en roept getroffenen op om het probleem te melden via de Feedback-hub:

  • Open de Feedback-hub via de Windowstoets + F
  • Maak een samenvatting van de feedback
  • Duid de categorie ‘Probleem’ aan en kies ‘Netwerk en internet’ en ‘Verbinding maken met een wi-fi netwerk’ als subcategorieën
  • Kies bij ‘Zoek vergelijkbare feedback’ voor ‘Nieuwe feedback’
  • Geef extra details (optioneel)
  • Kies voor ‘Mijn probleem reconstrueren’, ‘Opname starten’ en reproduceer het probleem
  • Klik tenslotte op ‘Opname stoppen’ en ‘Verzenden’

Inmiddels heeft Microsoft bevestigd dat de verbindingsproblemen worden veroorzaakt door updates KB5032288 en KB5033375. Deze versies worden nu teruggedraaid via Known Issue Rollback, wat de problemen moet verhelpen. Het kan tot 24 uur duren vooraleer dit proces automatisch wordt ingezet. Door het heropstarten van het Windows-systeem wordt de KIR naar eigen zeggen mogelijk sneller toegepast. Voor IT-beheerders is er ook een nieuwe Group Policy, die via het Health Dashboard kan worden gedownload.