Volgens Microsoft geeft recente Windows-update KB5015878 (26 juli 2022) allerlei audioproblemen op systemen die draaien op Windows 10. Het bedrijf uit Redmond heeft de problemen officieel erkend en deelt een workaround voor gebruikers die last hebben van audioproblemen sinds de update, het welbekende Known Issue Rollback.

 

De bug beïnvloedt computers op verschillende manieren. Sommige gebruikers klagen over een geheel verlies van geluid, terwijl anderen dat alleen hebben op specifieke audio-uitgangen, apparaten of bij specifieke programma's. Microsoft geeft aan dat de getroffen audiostuurprogramma's de instelling 'audioverbeteringen' hebben uitgeschakeld voordat KB5015878 werd geïnstalleerd, of dat het stuurprogramma voor het geluidsapparaat problemen heeft met de functie 'audioverbeteringen'.

Known Issue Rollback Voor de ondersteunde versies van Windows wordt met een KIR een specifieke wijziging teruggedraaid die is toegepast als onderdeel van een niet-beveiligings-Windows Update release. In dit geval update KB5015878, die audioproblemen kan geven zoals hierboven beschreven. De update op het getroffen apparaat wordt teruggedraaid zodat het in de staat terechtkomt waarin het zich bevond vóór de installatie van de defecte update. Vervolgens wordt er een opgeschoonde update uitgebracht.

Zoals het er nu naar uitziet wordt deze keer KIR in beperkte mate gebruikt. Het bedrijf hoopt namelijk te voorkomen dat de bug invloed heeft op andere systemen. Volgens Microsoft voorkomt deze KIR het probleem op Windows-apparaten waarop KB5015878 niet is geïnstalleerd, maar heeft geen invloed op apparaten die al door dit bekende probleem worden getroffen. Degenen die al audioproblemen hebben op Windows 10 na installatie van KB5015878, moeten namelijk een van de hieronder beschreven tijdelijke oplossingen toepassen.

Als je de update al hebt geïnstalleerd en audioproblemen hebt met alle applicaties, kun je het volgende proberen om het probleem op te lossen: De Windows-probleemoplosser voor audio of geluid kan het probleem mogelijk oplossen. Je kunt de Geluids- of audioproblemen in Windows oplossen starten door op de knop 'Hulp vragen openen' in het artikel te klikken. Het dialoogvenster Hulp krijgen zou moeten openen en vervolgens moet je 'Ja' selecteren om de probleemoplosser te openen. Als de audio nog steeds niet wordt afgespeeld zoals verwacht op uw apparaat, volgt de instructies in Audioverbeteringen uitschakelen. Opmerking: het artikel gebruikt de microfoon als voorbeeld, maar je moet de stappen voor elk betrokken audioapparaat uitvoeren. De bug blijkt alleen systemen te treffen die draaien op Windows 10 versies 20H2, 21H1 en 21H2. Gebruikers van Windows 11 blijken niet getroffen te worden. Bron: Microsoft