Er is wederom een bug gevonden i recente updates voor zowel Windows 10 als Windows 11. Gebruikers kunnen last hebben van de Direct Access-feature na het tijdelijk verliezen van de netwerkverbinding of het overschakelen tussen wifi-netwerken of access points.

Direct Access is een functie waarmee Windows-gebruikers toegang hebben tot bedrijfsnetwerken zonder traditionele VPN-verbindingen, waardoor organisaties een constante verbinding hebben wanneer er werkend internet is. Microsoft maakt duidelijk dat de bug met Direct Access geen invloed heeft op de mogelijkheid om andere oplossingen voor externe toegang te gebruiken, zoals VPN of Always On VPN (Microsoft raadt het gebruik van de laatste aan op systemen met Windows 10 en nieuwer).

Microsoft heeft de Known Issue Rollback (KIR)-tool toegepast om het probleem met de Direct Access-functie op Windows 10 en 11 te verhelpen. Zoals gebruikelijk heeft KIR ongeveer 24 uur nodig om de getroffen apparaten op niet-beheerde apparaten te bereiken. Door ondernemingen beheerde computers kunnen de oplossing sneller krijgen met behulp van speciaal groepsbeleid uit de officiële Windows-documentatie. De softwaregigant zegt dat de Direct Access-bug de clientversies van Windows 10 en 11 (LTSC 2019, 20H2 en nieuwer), Windows Server 2019 en 2022 treft. Gewone thuisgebruikers met actieve VPN-verbindingen en apps voor externe toegang worden niet beïnvloed.